Imbir - przeżytek czy cenny dodatek?

  17.05.2016

Czym jest imbir?

   Imbir to roślina uprawna, która znalzła swoje zastosowanie w wielu sferach naszego życia, głównie w kuchni jako egzotyczna przyprawa. Dzięki swoim leczniczym właściwością zawdzięcza swoją mocną pozycję wśród zwolenników medycyny naturalnej.

 

Dlaczego warto wprowadzić imbir do swojej diety?

  1. Wpływa na układ trawienny poprzez pobudzanie wydzielania soków żołądkowych, leczenie wzdęć, a dzięki swojemu rozkurczowemu działaniu pomaga w zastoju żółci [1].

 

  1. Badanie na otyłych kobietach spożywających przez 12 tygodni 2g sproszkowanego imbiru dziennie wykazało, że imbir znacząco przyczynia się do utraty masy ciała (obniżenia wskaźnika BMI). Dodatkowo badano poziomy insuliny, glukozy, leptyny – które jak już się pewnie domyślacie zmniejszyły się po suplementacji imbirem. Na koniec dodam jeszcze, że obliczono współczynnik insulinooporności (HOMA-IR), który uległ obniżeniu oraz współczynnik wrażliwości na insulinę (QUICKI), którego wzrost odnotowano w porównaniu do grupy kontrolnej [2].        Kolejne badanie, tym razem na otyłych szczurach z cukrzycą, udowodniło zbawienne działanie    imbiru. Tym razem szczurom podawano cynamon oraz imbir. Wyniki potwierdzają wcześniejsze badania – imbir (tym razem także cynamon) pomaga w walce z otyłością, chroni przed cukrzycą, hiperlipidemią, chroni komórki wątroby oraz wykazuje właściwości przeciwutleniające [3].

 

  1. Zawarty w imbirze 6-gingerol, którego działanie na podstawie wielu badań można podsumować następująco – przeciwnowotworowy, przeciwzapalny, przeciwutleniający. Co więcej – antydepresyjny! Wykazało to badanie na myszach poddawanych ciągłemu stresowi [4].

 

  1. Jest termicznie rozgrzewający, dlatego wiele osób używa go przy pierwszych objawach przeziębienia. Nie należy używać go przy gorączce, jako że może on jedynie podwoić efekt termiczny zaburzając tą naturalną obronę organizmu.

 

  1. Warto również nadmienić użycie imbiru wśród kobiet w ciąży cierpiących na nudności i wymioty, zwłaszcza w pierwszym trymestrze ale i te dłużej trwające, np. przy niepowściągliwych wymiotach ciężarnych [5]. Co więcej, badania wskazują na uniwersalne możliwości spożywania imbiru przy problemach dyspeptycznych, w tym nudnościach i wymiotach, nawet u pacjentów leczonych chemioterapią.

 

Podsumowanie

Imbir ma właściwości

-       przecizapalne

-       przeciwutleniające

-       przeciwnowotworowe

-       wspomagające w redukcji masy ciała

-       obniżające poziom leptyny, insuliny oraz insulinooporności

-       podwyższające insulinowrażliwość

-       chroniące komórki wątroby

-       rozgrzewające

-       pobudzające wydzielanie soków żołądowych

-       zmniejszające problemy dyspeptyczne – nudności i wymioty

-       antydepresyjne

 

Jak wprowadzić imbir do diety?

 

Można dodać go praktycznie do wszystkiego. Starty na tarce nada nutę orientalnego smaku herbacie czy daniom głównym. Pasuje do mięs, sosów zwłaszczy tych orientalnych. Jeżeli szukasz inspiracji to na naszym blogu pojawił się już przepis z imbirem - curry z kurczaka z mleczkiem kokosowym, imbirem i bazylią!

 

Autor: Marta Kirejszys

 

Literatura:

  1. Zaremba M. ‘Jaglany detoks’
  2. Ebrahimzadeh Attari V, Ostadrahimi A, Asghari Jafarabadi M, Changes of serum adipocytokines and body weight following Zingiber officinale supplementation in obese women: a RCT.
  3. Shalaby MA, Saifan HY. Some pharmacological effects of cinnamon and ginger herbs in obese diabetic rats.
  4. Deng XY, Xue JS, Li HY.Geraniol produces antidepressant-like effects in a chronic unpredictable mild stress mice model.
  5. Saberi F, Sadat Z, Abedzadeh-Kalahroudi M, Effect of ginger on relieving nausea and vomiting in pregnancy: a randomized, placebo-controlled trial.

 

Dodaj komentarz

 (z http://)